• headerimg.jpg

Ważniejsze ogłoszenia

Uprzejmie informujemy, że tegoroczna Piesza Pielgrzymka odbędzie się w dniach od 14 do 19 sierpnia 2017. 

Przez cały maj zapraszamy na nabożeństwa majowe, które będą odbywały się codziennie o godz. 17.30. 

duch1

W naszym serwisie internetowym pojawiła się możliwość zamawiania intencji przez Internet.

W celu przesłania intencji należy kliknąć na link Zamawianie intencji

Zapraszamy w czwartek na nabożeństwo do Miłosierdzia Bożego o godz. 17.30.

W piątek od 15.00 do 19.30 WYSTAWIENIE NAJŚWIĘTSZEGO SAKRAMENTU, o godz. 18.00 Msza św. Podczas adoracji możliwość spowiedzi.

Koronka do Bożego Miłosierdzia od poniedziałku do piątku o godz. 15.00

Nowenna do Matki Bożej w środę o godz. 17.30.

Spotkania z Biblią
2 i 4 wtorek misiąca o godzinie 18.45 w salce pod kościołem

Moc dialogu medytacja biblijna na 3. niedzielę wielkanocną – 30 kwietnia 2017

Stanę w Bożej obecności.
Wprowadzenie 1: wychodzę w Wieczernika razem z dwoma uczniami i idę z nimi do miejscowości poza Jerozolimą; nie chce nam się gadać… dziwny podróżny dołącza się do nas i zaczyna „dotykać”. Coś się dzieje, choć do końca nie wiem o co chodzi.
Wprowadzenie 2: prosić o łaskę dialogu z Panem i braćmi i siostrami.

Na początek przeczytam tekst ewangelii: Łk 24,13-35

Tego samego dnia dwaj z nich byli w drodze do wsi, zwanej Emaus, oddalonej sześćdziesiąt stadiów od Jerozolimy. Rozmawiali oni z sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. Gdy tak rozmawiali i rozprawiali z sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi. Lecz oczy ich były niejako na uwięzi, tak że Go nie poznali. On zaś ich zapytał: Cóż to za rozmowy prowadzicie z sobą w drodze? Zatrzymali się smutni. A jeden z nich, imieniem Kleofas, odpowiedział Mu: Ty jesteś chyba jedynym z przebywających w Jerozolimie, który nie wie, co się tam w tych dniach stało. Zapytał ich: Cóż takiego? Odpowiedzieli Mu: To, co się stało z Jezusem Nazarejczykiem, który był prorokiem potężnym w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu; jak arcykapłani i nasi przywódcy wydali Go na śmierć i ukrzyżowali. A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał wyzwolić Izraela. Tak, a po tym wszystkim dziś już trzeci dzień, jak się to stało. Nadto jeszcze niektóre z naszych kobiet przeraziły nas: były rano u grobu, a nie znalazłszy Jego ciała, wróciły i opowiedziały, że miały widzenie aniołów, którzy zapewniają, iż On żyje. Poszli niektórzy z naszych do grobu i zastali wszystko tak, jak kobiety opowiadały, ale Jego nie widzieli. Na to On rzekł do nich: O nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! Czyż Mesjasz nie miał tego cierpieć, aby wejść do swej chwały? I zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego. Tak przybliżyli się do wsi, do której zdążali, a On okazywał, jakoby miał iść dalej. Lecz przymusili Go, mówiąc: Zostań z nami, gdyż ma się ku wieczorowi i dzień się już nachylił. Wszedł więc, aby zostać z nimi. Gdy zajął z nimi miejsce u stołu, wziął chleb, odmówił błogosławieństwo, połamał go i dawał im. Wtedy oczy im się otworzyły i poznali Go, lecz On zniknął im z oczu. I mówili nawzajem do siebie: Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał? W tej samej godzinie wybrali się i wrócili do Jerozolimy. Tam zastali zebranych Jedenastu i innych z nimi, którzy im oznajmili: Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi. Oni również opowiadali, co ich spotkało w drodze, i jak Go poznali przy łamaniu chleba.

Rozmawiać!

Rozmawiali oni z sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. Jednym z podstawowych braków dzisiejszego świata to wbrew pozorom brak komunikacji, brak rozmowy, brak dialogu. Wcale albo mało rozmawiamy z sobą o tym wszystkim, co się wydarza. Jeśli nawet próbujemy coś mówić to nie jesteśmy słuchani albo sami nie słuchamy rozmówcy.

Ten brak sprawia, że nie umiemy patrzeć właściwie na świat i wydarzenia, na nas samych i innych, na Kościół i wierzących. Tenże brak popycha nas do poszukiwań gotowych odpowiedzi, przez kogoś przygotowanych (by nie rzec spreparowanych). Zamiast pogadać z bezpośrednio zainteresowanym to pytamy się osób naokoło i tak naprawdę nic nie wiemy, a mamy setkę wersji. Niech małżonkowie rozmawiają ze sobą. Niech rodzice rozmawiają z dziećmi. Po prostu trzeba do siebie mówić, by wzrastać.

Uczniowie idący do wsi Emaus rozmawiają i rozprawiają z sobą o wydarzeniach, w których uczestniczyli. To nie jest prosta rozmowa. Nie ma nic wspólnego z narzucaniem swego zdania. Wymieniają spostrzeżenia. Szukają odpowiedzi na pojawiające się pytania. Nawet z bezradnie rozłożonymi rękami możliwa jest próba ubrania w słowa.

Mówca i słuchacz

Do rozmowy potrzeba dwóch bohaterów, a mianowicie mówiącego i słuchającego. Do dialogu potrzeba przynajmniej dwóch. Trzeba słuchać i mówić. Czasami proporcje wydają się być zachwiane. Zauważmy, iż mamy dwóch rozmawiających, a przybliża się do nich ktoś trzeci, Nieznajomy. I włącza się w ich rozmowę. Między sobą, znają się dosyć dobrze, wydaje się, że winno się łatwiej rozmawiać i tak się dzieje. Ale trudność pojawia się, gdy pojawia się ktoś trzeci. Przykład poczęcia dziecka wydaje się być odpowiedni.

Uczniowie z Emaus słyszą pytanie wyrywające z marazmu: Cóż to za rozmowy prowadzicie z sobą w drodze? Musiał to być niezwykle żywy dialog, z gestykulacją. Uczniowie są smutni, bo zawaliło się ich życie. Patrzyli na wszystko ze swojej perspektywy. Kleofas wyraża zdziwienie: Ty jesteś chyba jedynym z przebywających w Jerozolimie, który nie wie, co się tam w tych dniach stało. Wydawało mu się bowiem, że wszyscy winni o tym wiedzieć.

Nieznajomy ciągnie rozmowę: Cóż takiego stało się w Jerozolimie? Usłyszał opowieść o Jezusie Nazarejczyku, który był prorokiem potężnym w czynie i słowie wobec Boga i całego ludu; jak arcykapłani i nasi przywódcy wydali Go na śmierć i ukrzyżowali. A myśmy się spodziewali, że On właśnie miał wyzwolić Izraela. Tak, a po tym wszystkim dziś już trzeci dzień, jak się to stało. Nadto jeszcze niektóre z naszych kobiet przeraziły nas: były rano u grobu, a nie znalazłszy Jego ciała, wróciły i opowiedziały, że miały widzenie aniołów, którzy zapewniają, iż On żyje. Poszli niektórzy z naszych do grobu i zastali wszystko tak, jak kobiety opowiadały, ale Jego nie widzieli. Usłyszał Dobrą Nowinę!

Bóg prowadzi z nami dialog

Bóg chce naszego rozwoju, stawania się coraz piękniejszymi, coraz bardziej uważnymi słuchaczami i lepszymi mówcami. Nauka potrzebuje czasu i pilności. To nie tępota czy upór, ale próba skodyfikowania wydarzeń „zabija” dialog. Ująć w słowa trzeba, bo to sposób komunikacji, ale nie absolutyzacja swojej wersji. W dialogu z Bogiem na pierwszym miejscu potrzeba więzi z Nim. O nierozumni, jak nieskore są wasze serca do wierzenia we wszystko, co powiedzieli prorocy! Nieskore serca to serca zaskorupione w sobie, z kamienia a nie z ciała, a więc serca, które nie biją. To martwe serca!

Jezus zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego. Bez słuchania Boga, bez zasłuchania się w słowo Boże będziemy jak pasterze u żłóbka: a my nic nie rozumiemy ledwo ze strachu żyjemy. Chrześcijanin słucha Boga. Jest jak Samuel, które po kilkukrotnym wołaniu umie odpowiedzieć: Mów Panie, bo sługa Twój słucha. Jak Maryja, która w Nazarecie z pokorą wyznaje: Niech mi się stanie według słowa Twego. A przede wszystkim jest jak Jezus Chrystus, Syn Boży, który przyszedł we wszystkim wypełnić wolę Ojca.

Dialog to nie tylko słowa. To także gesty. Nie wystarczy powiedzieć kocham cie, trzeba to także wyrazić w czynach. Uczniowie przymusili Pana Jezusa, by został. Otrzymali kolejne „słowo” w tym dialogu – tym razem uważniej „słuchają”. Widzą chleb, patrzą na to, co z nim czyni Nieznajomy i... wtedy oczy im się otworzyły i poznali Go. Zaczynają wiązać fakty. Czy serce nie pałało w nas, kiedy rozmawiał z nami w drodze i Pisma nam wyjaśniał? I... prowadzą dalszy dialog, jakże odmienny w swej wymowie – wracają tą samą drogą do Jerozolimy, ale już nie tacy sami. Wracają do Wieczernika i opowiadają co ich spotkało w drodze, i jak Go poznali przy łamaniu chleba.

o. Robert Więcek SJ

Pętla indukcyjna

petla ind

Czytania na dziś

deon pl 200

Zamawianie intencji

Zamów intencje przez internet:

intencje do Judy Tadeusza
prośby i podziękowania do Serca Pana Jezusa
prośby i podziękowania do Matki Bożej

Fundusz remontowy

remont_dachu_2011

Modlitwa w drodze

modlitwa_w_drodze

Podaruj 1% podatku

socius